12-11-2012 Tenerife - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Charley Cornelissen - WaarBenJij.nu 12-11-2012 Tenerife - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Charley Cornelissen - WaarBenJij.nu

12-11-2012 Tenerife

Door: Charley

Blijf op de hoogte en volg Charley

19 November 2012 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Nu maar eens weer een blogje! Het is al weer een tijdje geleden maar ik heb het dan ook heel druk.
We zijn maandag 5 november vertrokken uit Plymouth richting Tenerife. De planning is dat we morgenavond of woensdagavond in Tenerife aankomen. De wind was de hele tijd heel gunstig en we gingen gemiddeld 9 knopen dus dat is ook goed hard.
Helaas werd ik wederom weer zeeziek, waar ik nu nog steeds last van heb. Het is wel iets anders dan vorige keer want toen was ik van te voren al ziek en had ik koorts.
Maandag toen we vertrokken ging het nog goed, maar zodra ik dinsdag ochtend met mijn wacht begon heb ik lekker over de reling gekotst. Zo ging het de hele dag door, elke keer als ik iets ging doen kwam al mijn eten er weer uit. Vervolgens bleef het de hele week zo en was het ook zo dat elke keer als ik iets at, het er ook meteen al uit kwam. Niet zo prettig. Nu ben ik nog steeds misselijk maar al weer minder en heb ik al een dag niet gekotst. Helaas kan ik door de misselijkheid bijna niks eten dus ben ik ook de hele tijd verschrikkelijk moe en val ik elke keer in slaap tijdens mijn wacht en als ik klaar ben met de wacht duik ik ook meteen mijn bed weer in. Er waren deze keer op de eerste dag maar 3 of 4 zeezieken.
Nu we op zee zitten hebben we een vaste dag planning, voor de witte wacht waar ik in zit als volgt: we worden om 03:45 wakker gemaakt door de rode wacht, dan lopen we tot 08:00 wacht en dan worden we afgelost door de blauwe wacht. Om 10:00 is er een koffie pauze voor alle wachten, maar daar slaap ik altijd door heen. Om 12:00 is de lunch voor de witte wacht en dan moeten wij om 13:00 op even dagen de main hold schoonmaken, waar wij slapen. Op oneven dagen moet een andere wacht het doen. Om 14:00 hebben we Spaans, en op maandag en vrijdag hebben we de zogeheten Sas-les in plaats van Spaans. Dan moeten we om 16:00 weer klaar staan op het achterdek voor de volgende wacht. Om 20:00 is onze wacht voorbij en kunnen we doen wat we willen, wat de meesten invullen met slapen.
Wacht lopen is vrij standaard, in elke wacht is één iemand de navigation aan het doen, wat inhoudt dat je elk uur het logboek moet invullen met de koersen, positie, windkracht, golven etc. Ook wordt elk uur de positie ingetekend in de kaart.
Elk uur van de wacht zijn er 2 mensen de ‘look-out’. Zij staan op het voordek en kijken of ze schepen of andere dingen zien en dat geven ze dan door aan de brug. De rest doet eigenlijk niks behalve als er zeilen gehesen of gestreken moeten worden, dat doe je dan met de hele wacht. Als de Mainsail wordt gehesen worden ook de andere wachten opgetrommeld want dat is een heel erg zwaar en groot zeil. Soms ben je tijdens de wacht ook bezig met het dek schrobben of andere klusjes.
Aan het eind van de wacht wordt het afval verzameld door de garbage manager, wat helaas ik ben. Het leuke daarvan is dat ik iedereen moet leren afval scheiden dus dat ik mensen kan commanderen. Ze willen natuurlijk zo min mogelijk afval, dus ze zoeken goed uit wat over boord mag en wat niet.
We hebben vandaag de eerste scheepsovername, dat houdt in dat iedereen kon solliciteren voor een functie op het schip en dat ze dan vandaag die functie zouden overnemen, alleen de kapitein vond het een beetje te vroeg voor dat dus lopen de mensen die zijn aangenomen nou als een soort schaduw mee. Er hadden niet heel veel mensen gesolliciteerd dus iedereen die had gesolliciteerd is aangenomen. Ik ben van plan om volgende keer te solliciteren als eerste stuurman want het leek mij niet zo’n goed idee om daar nu voor te solliciteren als ik alleen maar aan het kotsen ben.
Verder, iedereen begint een beetje te wennen aan de constante beweging van het schip. Iedereen is wel een keer gevallen van de trap (inclusief ik) maar de meesten kunnen nu redelijk normaal lopen. Alleen ik zit wel helemaal onder de blauwe plekken.
Onder de meeste dingen liggen ook antislip matjes en zoals nu op zee eten we van plastic bordjes en drinken we uit plastic bekers. (wat heel fijn is, omdat iedereen een kopje heeft gekregen met zijn of haar naam erin, wat heel leuk is maar je krijgt een streepje als je je kopje niet hebt afgewassen maar in die plastic dingen staan geen naam dus die hoef je dan niet af te wassen).
We hebben gister de tweede veiling gehad van spullen die mensen kwijt zijn. Je moet je spullen altijd opruimen en ze mogen niet in het gangpad blijven liggen want dan worden ze in de zak gestopt en ben je het kwijt. Gelukkig heb ik nog een keer mijn zeilpak en schoenen uit die zak kunnen stelen. Bij de eerste veiling kon je je spullen terugkrijgen door gekke dingen te doen, maar gister moest je 1 euro betalen voor een ding die je terug wou. Als niemand iets terug wou werd het echt geveild. Het geld gaat naar een barbecue die we in Tenerife gaan houden.
De regels van sas zijn best wel streng, want we mochten eerst helemaal niet bij elkaar in bed zitten om een film te kijken wat heel stom is, want je kan het eigenlijk nergens anders doen. Er zijn er 2 betrapt die het deden en die mogen nu 2 dagen niet van land als we in Tenerife zijn. Ze zijn ook vooral heel streng als het gaat om een jongen en een meisje. Gelukkig ben ik niet betrapt. Iedereen vind het zo’n stomme regel dat ie nu iets is aangepast, we mogen tussen 8 uur ’s ochtends en ’s avonds met z’n tweeën een film kijken, maar het mag alleen in het onderste bed en je mag niet in het bed en het gordijntje mag ook niet omhoog. Bij het programma van sas hoort ook dat we na Tenerife helemaal geen films meer mogen kijken. Alleen zaterdagavond is een gemeenschappelijke filmavond. Op Tenerife beginnen we ook met school, dus dan begint het harde werken pas echt. Ik ben benieuwd. Tot de volgende keer!

  • 20 November 2012 - 21:00

    Micky:

    Nou meiske, wat een lekker lang verhaal! Ik vind het heel leuk dat ik nou meer weet van je leven aan boord. Wel heel anders dan thuis hè? Gelukkig zijn de SaS-regels zo streng, anders zou je straks helemaal niet meer kunnen wennen op het Celeanum!
    Maar ik geloof dat je ook wel een beetje ondeugend wordt (voor zover je dat al niet was....).
    Ben zoals altijd benieuwd naar de verdere verhalen en wens je heel veel plezier!!
    Dikke kus en knuffels van je mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Charley

Actief sinds 15 Okt. 2012
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 16190

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2012 - 21 April 2013

School at Sea

Landen bezocht: